Joomla Handleiding

Deze handleiding bevat de belangrijkste onderdelen die je in Joomla tegenkomt. De handleiding zal binnenkort worden uitgebreidt met korte filmpjes van de verschillende onderdelen. Bijvoorbeeld hoe je extra modules en componenten kunt installeren. Voor de beginnende Joomla gebruikers is deze handleiding essentieel.

Om te beginnen met Joomla is het erg handig om dit eerst lokaal op je pc uit te proberen. Dit kan door het volgende bestand te downloaden en te installeren op je pc. Maar lees voordat je dit doet eerst de handleiding!

Joomla is een Open Source Content Management Systeem (CMS). Een CMS is een systeem waarmee de inhoud (content) van een website kan worden beheerd en geautomatiseerd. 

Content

Content is de inhoud van uw website. Hierbij kunt u denken aan de teksten, afbeeldingen en downloadbare bestanden;

Lay-out is het uiterlijk van de website. Denk hierbij aan het design van de website, de kleuren, de achtergrond en de gebruikte lettertypes;

Structuur bepaald hoe de uw website in elkaar steekt. Hiermee wordt bedoeld hoe Componenten, Modules en Content getoond en bereikt kunnen worden.

Componenten en Modules zijn extra onderdelen die aan de basis Joomla-installatie kunnen worden toegevoegd zoals een Forum (component) of een Analoge klok (module).

Technische internetkennis is bij het gebruik van een CMS niet noodzakelijk, dmv een editor is het toevoegen van content zo simpel als een brief tikken in een tekstverwerker.


Wat betekent Open Source?

Open Source is, zoals de naam al zegt, open voor gebruik door iedereen die dat wil. U betaalt dus helemaal niets voor het gebruik van deze software, ook geen licentiekosten. Wel kunt u derden betalen voor het leveren van Joomla gerelateerde diensten of onderdelen.

Open Source software is software met twee kenmerken:

  • De broncode van de software is vrij beschikbaar.
  • In het licentiemodel is het intellectueel eigendom en het (her)gebruik van de software en bijbehorende broncode dusdanig geregeld dat de licentienemer de broncode mag inzien, gebruiken, verbeteren, aanvullen en distribueren.


Joomla Administratie

Om maar meteen te beginnen: elke Joomla website heeft twee kanten: de backend (voor administratie en beheer) en de frontend (voor de bezoekers).

 

Backend

Dat deel van de website dat alleen bedoeld is voor de beheerders van de website noemen we de backend. Dit is het administratieve gedeelte waarin beheerders de site kunnen onderhouden. Dit gedeelte is te benaderen via een link in het menu of via http://www.uwwebsite.nl/administrator.

backend.jpg



















De backend heeft 4 onderdelen: Menubalk, Toolbalk, Infobalk en de Werkplek.

 

Frontend

Dat deel van de website dat is bestemd voor de bezoekers van uw website noemen we de frontend.

De instellingen (hoeveel berichten en hoe die weergegeven worden) van de eerste pagina (de homepage) van je website kun je ook zelf aanpassen. Dit gaat niet meer met een aparte component (frontpage) zoals in Joomla 4.5.0. In Joomla 1.x.x moet je inloggen in de backend en dan ga je naar Menu -> Hoofdmenu. Klik vervolgens op Home en ga naar het tabblad 'Parameters', hier kun je alles instellen. Alles opslaan en je kan het resultaat gaan aanschouwen.

 

Gebruikersgroepen

Binnen Joomla zijn verschillende frontend gebruikersgroepen gedefinieerd:

§ Geregistreerd
§ § Auteur
§ § § Editor
§ § § § Publisher


Geregistreerd
Gebruikers in de groep Geregistreerd kunnen inloggen op de voorpagina van de website. Er zijn gemerkte pagina's die alleen getoond worden aan ingelogde gebruikers. Een gewone bezoeker zal deze gemerkte pagina dus niet zien.


Auteur
Gebruikers in de groep Auteur hebben na inloggen de mogelijkheid om nieuwe content op te stellen en in te zenden. Zij kunnen tevens eigen content bewerken. Zij kunnen dus niet een artikel plaatsen. Het artikel zal eerst door een Publisher worden gelezen alvorens het te publiceren.


Editor
Gebruikers in de groep Editor hebben toegang tot het inzenden en wijzigen van alle content. Ook zij kunnen niet publiceren.


Publisher
Gebruikers in de groep Publisher hebben de mogelijkheid om alle content in te zenden, te wijzigen en te publiceren.

Voor de backend zijn de volgende groepen beschikbaar:

§ Manager
§ § Administrator
§ § § Super Administrator

Deze groepen kunnen functioneel onderhoud plegen aan de site. Zij kunnen gebruikers toevoegen, wijzigen, verwijderen. Tevens voeren zij het beheer over de secties en categorieën.


Manager
De Manager groep is in functionaliteit beperkt tot globaal de zaken die verband houden met het creëren van content. Een gebruiker in deze groep heeft de beperkingen van de Administrator en kan daarboven ook niet:

  • Gebruikers beheren
  • Modules installeren
  • Components installeren
  • Enkele componenten benaderen (zoals wordt bepaald door de Super Administrator)

 

Administrator
De Administrator groep heeft een toegang tot de backend (admin) functies, die wat beperkt is. Een gebruiker uit deze groep kan niet:

  • een gebruiker in de Super Administrator groep toevoegen of wijzigen
  • de Global Configuration instellingen benaderen
  • de Mass Mail functie gebruiken
  • Templates wijzigen of installeren
  • Language files (Taalbestanden) wijzigen of installeren.



Super Administrator
De Super Administrator groep heeft toegang tot alle backend (admin) functies. Gebruikers in deze groep kunnen niet worden gewist en kunnen niet worden veranderd naar een andere groep.


Menu aanpassen

Vanaf Joomla 1.x.x zijn er meerdere menusystemen en is er ook de mogelijkheid zelf een menu toe te voegen. Hier behandelen we hoe het bestaande menu is aan te passen.

Log in in de backend en ga naar Menu. Hier is te zien dat er al 4 menu's zijn aangemaakt: Hoofdmenu, Ledenmenu, Ander menu en Top menu. Door op het gewenste menu te klikken kun je het gaan bewerken.

Je ziet nu een lijst met menu items. Het publiceren/depubliceren en werkt hier hetzelfde als bij artikelen. Met de blauwe pijltjes kunnen items omhoog of omlaag verplaatst worden om zo de positie in het menu aan te passen.

Nieuw menu item toevoegen
Een nieuw menu item toevoegen gaat als volgt:

Klik op 'nieuw'.

Je krijgt dan een lijstje te zien met onderdelen om toe te voegen als menuitem.

  • Blog - Artikel Categorie | Laat de intro's zien van een bepaalde artikels categorie
  • Blog - Artikel Categorie Archief | Laat de intro's zien van gearchiveerde artikels uit een bepaalde categorie
  • Blog - Artikel Categorie
  • Blog - Artikel Sectie | Laat de intro's zien van een bepaalde artikels sectie
  • Blog - Artikel Sectie Archief | Laat de intro's zien van gearchiveerde artikels uit een bepaalde sectie
  • Component | hiermee kun je een link naar een geïnstalleerde component in je menu plaatsen, bijvoorbeeld naar een gastenboek
  • Lijst - Artikel Sectie | menulink naar een sectie, een lijst met categoriën wordt vervolgens weergegeven
  • Link - Artikel | menulink naar een artikel
  • Link - Component item | menulink naar een onderdeel van een geïnstalleerde component
  • Link - Contactpersoon | menulink naar een ingevoerde contactpersoon in de component Contacts
  • Link - Nieuwsfeed | menulink naar een nieuwsfeed (Componenten -> Nieuwsfeed)
  • Link - Statisch artikel | menulink naar een statisch artikel (Artikels -> Andere Managers -> Statische artikels manager)
  • Link - URL | menulink naar een zelf in te voeren (externe) weblink
  • Scheiding / Placeholder | hiermee kun je menuitems van elkaar scheiden. Dit is geen menulink
  • Tabel - Artikel Categorie | menulink naar een lijst van een bepaalde Artikels categorie
  • Tabel - Contact Categorie | menulink naar een lijst van een bepaalde Contants categorie
  • Tabel - Nieuwsfeed Categorie | menulink naar een lijst van een bepaalde Nieuwsfeed categorie
  • Tabel - Weblink Categorie | menulink naar een lijst van een bepaalde weblink categorie
  • Wrapper | hiermee kun je een andere website of html pagina laten zien in de mainbody van je template


Op de volgende pagina kun je de gegevens invullen van de weblink zoals de betreffende component, categorie, sectie, weblink of wat je dan ook gekozen hebt.

Kies je voor statische content heb je de volgende opties:

Naam: de naam van de link

Getypt artikel naar Link: selecteer hier het statische content artikel

bij klikken, openen in: hier kun je kiezen of de link openend in hetzelfde scherm of in een nieuw scherm, met of zonder navigatie

Parent Item: Als het hier gaat om een submenu (kind), dan kun je hier het hoofdmenu item (parent) kiezen. Als dit een hoofdmenu item is moet je hier "Top" laten staan.

Rangschikking: Selecteer hier de volgorde waarin de items weergegeven moeten worden.

Toegangsniveau: Selecteer het toegangsniveau (Public: iedereen kan het item zien, Registered: alleen geregistreerden kunnne het item zien, Special: alleen administrators kunnen het item zien)

Gepubliceerd: hier aanvinken of het item meteen beschikbaar moet zijn of niet.

Content toevoegen

Content is een verzamelnaam voor de inhoud van de website zoals tekst en afbeeldingen. In dit deel van de handleiding bespreken we hoe we een content-item (of artikel) kunnen aanmaken.


Structuur

Het contentgedeelte bestaat uit verschillende secties. Binnen een sectie staat alles aan content wat op een logische en begrijpelijke wijze bij elkaar hoort. Zo kan er een sectie met 'Binnelands nieuws' en een sectie met 'Buitenlands nieuws' zijn.

Binnen een sectie zijn categorieën (“categories”). Bijvoorbeeld binnen de sectie Binnenlands nieuws zijn de categorieën “Politiek Den Haag”, “Koninginnedag”, “Nederlandse Kampioenschappen”, etc. Binnen de sectie Buitenlands nieuws kun je dan bijvoorbeeld de categorieën "Europese Unie" "Oorlog in Irak" en "Broeikaseffect" hebben.

Door consequent alle content in categorieën van de verschillende secties te stoppen is het voor een bezoeker eenvoudiger om te vinden wat hij/zij zoekt en gerelateerde informatie staat dicht bij elkaar.

Bij het plaatsen van een content-item (artikel o.i.d.) moet je eerst bedenken in welke categorie van welke sectie je het gaat onderbrengen.

 

Sectie of Categorie toevoegen

Het toevoegen van een sectie of een categorie moet in de backend gebeuren en gaat als volgt:

  • Log in en ga naar Artikels -> Andere managers -> Sectie manager (voor secties) of Categorie manager (voor categorieën)
  • Klik op Nieuw en vul de gegevens in (het enige verschil tussen sectie en categorie is dat u bij de laatste een sectie moet kiezen waar de categorie onder zal vallen). Het instellen van een afbeelding is hier niet nodig.
  • Bij 'Omschrijving' geeft u een korte omschrijving van de inhoud van de sectie/categorie (1 tot 2 korte zinnen)
  • Klik op 'Opslaan', als het goed is is het onderdeel nu beschikbaar.

 


Artikel toevoegen

Artikelen toevoegen via de frontend:

Na het inloggen op de website zal een Ledenmenu verschijnen met daarin de volgende opties:

  • Mijn gegevens : Hier kun u uw naam, gebruikersnaam, e-mail of wachtwoord aanpassen.
  • Nieuwsbericht toevoegen: Klik hier om een nieuws artikel te plaatsen.
  • Weblink toevoegen: Klik hier om een weblink te plaatsen.
  • Check-In Mijn Items : Als u aan berichten werkt worden deze “uit ge-checked”, dat wil zeggen dat er een soort slotje opkomt dat voorkomt dat meer dan een persoon tegelijkertijd aan hetzelfde artikel werkt. Als u een artikel bewerkt wordt dat slot erop gezet. Alleen u kan het dan wijzigen. Zodra u klaar bent moet dat slotje er weer vanaf. Meestal gaat dat automatisch, maar voor de zekerheid klik u op deze link en dan worden alle artikelen waar u aan gewekt heeft er vanaf gehaald. We noemen dit “In-checken van de Items”.
  • Afmelden: Hierme kun u weer uitloggen.



Om een artikel te plaatsen klik u op "Nieuwsbericht toevoegen", waarna een nieuwe pagina verschijnt waar u het nieuwe bericht kan toevoegen. De volgende onderdelen kom u tegen:

Titel;
Plaats hier de titel. Hou het kort en zorg dat het representatief is voor de tekst in het bericht.

Categorie:
In de dropdown box kiest u in welke categorie u het nieuwsbericht onder wilt brengen. Staat uw categorie er niet bij, dan moet deze er in de backend bijgemaakt worden.

Introductietekst:
De introductie tekst is de eerst paragraaf van uw artikel. Vergelijk het met het vet-gedrukte deel van een krantenartikel. Het geeft kort en bondig weer waar het artikel over gaat. Deze introductietekst ziet u op de beginpagina van de website. Hier moet een tekst in komen te staan.

Hoofdtekst:
Onder de introductie tekst staat nog een groot tekstvak, de hoofdtekst. Hier wordt de rest van het artikel geplaatst. Zodra dit tekstvak gevuld wordt verschijnt er op de voorpagina van de website automatisch de link “Lees verder” onder de introductietekst.

Onder de Hoofdtekst komt u 3 tabbladen tegen: afbeeldingen, publiceren en metadata.

Afbeeldingen:
Hier kun u doorklikken naar een mapje waar u enkele foto's en afbeeldingen hebben gesorteerd op onderwerp. Dit is gemakkelijker bij het zoeken naar specifieke foto´s of afbeeldingen.

Om een afbeelding in de tekst toe te voegen zet u in de tekst op de plaats waar de afbeelding moet komen de tekst of klik u op het oranje logootje met een I.

Nu moeten u afbeeldingen kiezen die u bij het artikel willen tonen. Wat moet u doen:

  • Kies in de linkerkolom een afbeelding;
  • Klik op de naam van de afbeelding (deze wordt onderaan een verkleind weergegeven);
  • Klik op toevoegen (de naam van de afbeelding verschijnt in de middelste kolom: Inhoud afbeeldingen);
  • Klik daarna in de middelste kolom op de naam van het plaatje (hier kun u tevens de volgorde aangeven als u meerdere plaatjes in u tekst hebt opgenomen);
  • Klik vervolgens op de keuze van uitlijnen;
  • Klik op toepassen.


Herhaal dit voor het aantal afbeeldingen dat u wilt toevoegen. Dus: wilt u 4 plaatjes invoegen, dan moet u ook 4 keer hebben ingevoerd.

Publiceren

Ga naar het tabblad Publiceren. Hier kunt u aangeven wanneer het artikel geplaatst moet worden en wanneer het weer mag verdwijnen. u kan ook aangeven voor wie het artikel is bedoeld. Ukunt kiezen uit:

  • Public: ieder bezoeker kan het lezen
  • Registered: alleen geregistreerden kunnen het lezen, dus zij die kunnen inloggen.
  • Special: alleen administrators kunnen het lezen.


Als u wilt dat het artikel op de voorpagina komt, vink " Toon op de voorpagina" dan aan.


 

Metadata

In dit deel kun u een omschrijving plaatsen van u artikel. Tevens kun u sleutelwoorden opnemen. Deze velden worden gebruikt door de zoek machine van Joomla zelf, het is niet vereist hier iets in te vullen.

Content weergeven op meerdere pagina's

Het kan voorkomen dat grote lappen tekst niet in één keer op het scherm getoond moeten worden maar dat deze over meerdere pagina's verspreid dienen te worden. Dit kan door na een 'pagina' in de tekst de code {mospagebrake} in te voegen of door op het oranje Joomla logootje met de P te drukken (zelfde effect). Hierdoor komt er een knop onder de pagina te staan met 'Volgende' waardoor bezoekers van je site door je bericht heen kunnen bladeren.

Opslaan en annuleren

U heeft nu de drie tabbladen doorlopen en u artikel is gereed om opgeslagen te worden.
Klik hiervoor rechtsboven op het plaatje met de floppy (“opslaan”) of op (“annuleren”) als u de aanpassingen niet wilt doorvoeren.
Nadat u op “Opslaan” heeft geklikt kom u terug op de voorpagina van de website. Bent u niet de beheerder van de website, dan zul u moeten wachten totdat een publisher jou artikel goedgekeurt heeft alvorens het op de site zichtbaar zal zijn.


Artikelen toevoegen via de backend
Grotendeels gelijk aan bovenstaande verhaal, maar enkele dingen zijn anders:

  • Na het inloggen op www.jouwsite.nl/administrator gaat u naar Artikels -> Artikel Managers -> Nieuws -> Nieuws Items.
  • Klik in het nieuwe scherm op 'Nieuw'.
  • Introtekst en Hoofdtekst toevoegen gaat hetzelfde als hierboven is beschreven.
  • Ook de tabbladen zijn gelijk in gebruik, er zijn er echter 2 extra: Parameters en Link in Menu



Parameters
Hier staan de standaard instellingen die voor artikelen gelden. Het is echter mogelijk deze algemene instellingen voor elk specifiek item aan te passen, dat kan hier. Over het algemeen hoeft u hier niet aan te veranderen.


Link in menu
Wilt u het bericht meteen in het menu plaatsen? Selecteer hier dan het betreffende menu, voer een naam in en klik op "Link naar menu"


Componenten, Modules en Mambots
Standaard is Joomla erg uitgebreid, maar er is meer! Er zijn overal extra onderdelen van Joomla te downloaden die je vervolgens op je website kan installeren. Van die zogenaamde add-ons zijn 3 soorten: Componenten, Modules en Mambots.


Componenten
Componenten zijn de grote add-ons en voegen vaak meestal een belangrijke functie toe voor de bezoekers van de website, denk bijvoorbeeld aan een forum, een gastenboek of een fotoablum.

Na het downloaden van een component mnoet deze natuurlijk worden geïnstalleerd. Dit is heel simpel en gaat als volgt:

  • Ga in de backend naar Componenten -> Installeer/Deinstalleer.
  • Klik onder Upload new component op Browse en selecteer het installatiebestand op je harde schijf
  • volg de instructies op het scherm


Je kan de component nu terugvinden onder Components zodat je het kan instellen
Ondanks dat de component is geïnstalleerd, moet je het wel eerst in het menu toevoegen zodat je bezoekers er bij kunnen. Hoe dit kan lees je elders in deze handleiding.


Modules
Modules zijn de kleine add-ons en voegen vaak meestal een kleine functionaliteit toe aan bestaande componenten.

Joomla 1.x.x kent 2 verschillende soorten modules: Site Modules en Administrator Modules. Het verschil is dat de Site Modules bedoeld zijn voor bezoekers en de frontend, Administrator modules zijn bedoeld voor de beheerders en de backend van de website.

Na het downloaden van een module moet deze natuurlijk worden geïnstalleerd. Dit is heel simpel en gaat als volgt:

  • Ga in de backend naar Modules-> Installeer/Deinstalleer.
  • Klik onder Upload new module op Browse en selecteer het installatiebestand op je harde schijf
  • volg de instructies op het scherm


Je kan de module nu terugvinden onder Modules zodat je het kan instellen.
Ondanks dat de module is geïnstalleerd, moet je het wel eerst publiseren en op de juiste positie zetten.


Mambots
Mambots zijn de kleine add-ons die automatische handelingen uitvoeren over de hele website.

Joomla 1.x.x kent 3 verschillende soorten Mambots:

  • Content Bots (deze voeren acties uit op je content)
  • Editor bots (hiermee kun je de content op je site bewerken) en
  • Search bots (deze voegen extra zoekfuncties toe).


Na het downloaden van een Mambot moet deze natuurlijk worden geïnstalleerd. Dit is heel simpel en gaat als volgt:

  • Ga in de backend naar Mambots-> Installeer/Deinstalleer.
  • Klik onder Upload new module op Browse en selecteer het installatiebestand op je harde schijf
  • volg de instructies op het scherm


Je kan de module nu terugvinden onder Mambots zodat je het kan instellen.


Tips & Trics

Check-in/Check-out
Op het moment dat u een artikel gaat bewerken wordt toegang tot dit bestand geblokkeerd voor andere gebruikers (checked-out). Dit is om te voorkomen dat 2 gebruikers op hetzelfde moment hetzelfde bestand gaan bewerken. Als u op Save of Cancel klikt na het bewerken wordt het bestand weer beschikbaar gesteld aan andere gebruikers.

Wanneer u echter een bestand gaat bewerken maar gebruikt vervolgens geen Save of Cancel (u gebruikt bijvoorbeeld de terug-knop van uw internetbrowser of sluit deze helemaal af) dan blijft het bestand onbeschikbaar voor anderen. Hiervoor is de Global Checkin functie die u in de backend kunt vinden onder System -> Global Check-in. Alle items worden bij het klikken hierop weer voor iedereen beschikbaar. Let wel op dat er op dat moment niemand bezig is met het bewerken van een artikel! Zijn of haar werk kan dan verloren gaan.